Nieuwsbrief 2017.1

Kennismaken
Op 28 september was er een eerste kennismakingsavond met ouders van eventueel toekomstige bewoners.We hebben op deze avond ons wooninitiatief gepresenteerd. Met het woonhuis aan de Clarissenstraat als ontwikkelingsplan.
Inmiddels is duidelijk geworden dat dit plan definitief niet kan doorgaan vanwege de te hoge investeringen voordat we aan de eigenlijke verbouwing zouden kunnen beginnen. Daarbij komt ook dat de gemeente geen sloopvergunning afgeeft voor de muur aan de zijkant van het huis en het kleine schuurtje in de tuin, omdat het beiden monumenten zijn. Het plan was om deze te slopen om zo de door de gemeente vereiste parkeerruimte te creëren. We zoeken dan ook verder naar alternatieven.

Nieuwbouw
Op dit moment zijn we samen met woningbouwvereniging St. Joseph in gesprek met Zorggroep Elde. Vlakbij het ziekenhuis Liduina ligt een groenstrook die de stichting graag zou willen verkopen. Het perceel ligt tussen de weg naar het ziekenhuis, de parkeerplaats en een zijarm van de Dommel. We hebben de architect wat schetsen laten maken van de verschillende bouwopties. Deze tekeningen zijn al ingediend bij de gemeente. Via onderstaande link kun je zien om welke perceel het gaat.

Inmiddels heeft er ook een gesprek plaatsgevonden met de portefeuillehoudende wethouders en enkele ambtenaren van de gemeente om zo vanaf het begin al duidelijkheid te krijgen over zaken als: schonegrondverklaring, ecologische rand, leidingen, parkeernormen, te verwachten reacties vanuit de buurt, en dergelijke. Dit om vertraging en extra kosten te voorkomen.

WMO
Tijdens dit gesprek is ook de terugkerende discussie over het gebruik maken van de WMO ter sprake gekomen. Door de wethouder is benoemd dat de WMO met betrekking tot ons project geen enkele belemmering vormt en dat dit onderwerp hiermee is afgehandeld.
Ook hebben zij toegezegd op korte termijn met een antwoord te komen over de randvoorwaarden en mogelijke beperkingen met betrekking tot het door ons ingediende verzoek betreffende het nieuwbouwplan.
Ondanks het ingediende nieuwbouwplan, zullen we ook naar andere mogelijke woonruimte blijven zoeken.

Informatie-avond
Op 22 maart willen we, bij voldoende nieuwe informatie, een tweede informatie-avond organiseren. Reserveer deze avond vast in je agenda.
We zullen jullie zo snel mogelijk laten weten of deze avond doorgang zal vinden.

Kennismakings-middag
Op 22 april 2017 wordt er een kennismakingsmiddag georganiseerd. Waarschijnlijk zal deze plaatsvinden bij Novalis in Vught. Deze middag is bedoeld om (geïnteresseerde) toekomstige bewoners en hun ouders/vertegenwoordigers met elkaar kennis te laten maken.

Hieronder volgt een korte introductie van Novalis:
Cultuurhuis Novalis is ontstaan uit Theatergroep Spring. Dit is een groep die al bijna 30 jaar actief is. De groep bestaat uit 20 spelers 12 dansers en 25 vrijwilligers. Ze maken jaarlijks mooie theaterstukken als vrijetijdbesteding voor mensen met een beperking.
Als thuisbasis heeft Theatergroep Spring het intieme Vughtse theater de Speeldoos waar ook de voorstellingen te zien zijn.

Sinds oktober 2016 is er ook een tweede theatergroep actief onder de naam Spring 2 Brabant met als thuisbasis de Muzerije in ’s Hertogenbosch. Deze tweede groep is gestart vanwege de grote interesse om deel te nemen aan een theatergroep.
De formule van de Theatergroep is de afgelopen 30 jaar erg succesvol gebleken, want de spelers en dansers werden sterker door de wekelijkse repetities. Vanuit deze positieve ontwikkeling werd er besloten om ook een dagbesteding aan te bieden dat resulteerde in het Cultuurhuis Novalis in Vught met een ruimer aanbod voor dagbesteding.

Cultuurhuis Novalis zal vanaf maart 2017 dagbesteding gaan aanbieden op de volgende terreinen: Theater, horeca, facilitaire diensten, bureauwerkzaamheden, dans, muziek en creatieve lessen.

Ron van Rooij
Voorzitter Theatergroep Spring
www.theatergroepspring.nl

Aanmelden voor de kennismakings-middag op 22 april kan via de mail: info@stichtingwoongewoon.nl