Gezocht: Vrijwilligers

Heb jij affiniteit met mensen met een verstandelijke beperking? Hou je van actief bezig zijn? Ben je altijd wel in voor een spelletje, praatje, of wandeling? Of heb je andere talenten of hobbies die goed van pas komen? Woongewoon is op zoek naar vrijwilligers die samen met onze bewoners problemen op willen lossen in huis of willen ondersteunen in organisatie.

Over ons

Voor Woongewoon is het belangrijk dat bewoners zo normaal mogelijk kunnen leven. Een groot onderdeel daarvan is eigen regie. Begeleiding gebeurt dan ook zoveel mogelijk met “de handen op de rug”. Om ervoor te zorgen dat onze bewoners ook buiten de dagbesteding tijd doorbrengen met mensen buiten de stichting, zijn wij op zoek naar enthousiaste mensen die het leuk vinden om bijvoorbeeld een middag met hen in te vullen.

Wat we zoeken

Als vrijwilliger kun je diverse werkzaamheden doen. Je kunt bijvoorbeeld een rol spelen in de vrijetijdsbesteding van de bewoners. Hiervoor zijn veel mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan het ondersteunen van een groepsactiviteit.

Als je liever één op één contact met een bewoner wilt, kan dat ook. Een praatje, een wandeling of begeleiding naar sport en vrijetijdsbesteding: allemaal zaken waarmee je echt het verschil kunt maken. Je begeleidt bewoners bij hun routine en kunt echt even tijd en aandacht aan hen besteden. Je krijgt er enorm veel waardering voor terug. Niet alleen van de bewoners, maar ook van de begeleiding.

Maar misschien wil je liever iets totaal anders doen. Ook dat kan. Je kunt bijvoorbeeld kleine reparaties en (huishoudelijke) klusjes in en rondom het gebouw doen (eventueel ook in de appartementen van de bewoners) of de (huishoudelijke) administratie ondersteunen.

In sommige situaties werk je als vrijwilliger behoorlijk zelfstandig. Bij andere taken werk je samen met de begeleiding of andere vrijwilligers.

Om je nog wat ideeën te geven, hier nog enkele andere voorbeelden:

Hulp bij tuinieren, het leren kennen van Boxtel: wat kun je waar doen en hoe kom je daar (boodschappen, zwembad, film, enzovoorts), fietsonderhoud (band plakken, checken of het licht het doet, enzovoorts), oefenen in het gebruik van het openbaar vervoer, IT ondersteuning (hardware-/softwarematig) en ondersteunen bij het gebruik van applicaties, ondersteunen van (een) periodiek(e) (bijvoorbeeld jaarlijkse) evenement(en), waardoor Woongewoon “in the picture” blijft

Wat we verwachten

We verwachten van jou als vrijwilliger dat je affiniteit hebt met mensen met een verstandelijke beperking, dat je respectvol omgaat met de bewoners, en dat je, als de situatie erom vraagt overwicht hebt. Ook is het belangrijk dat je op een goede manier kunt luisteren naar de eventuele problemen van onze bewoners.

Overige informatie

Hoeveel tijd je hierin steekt is geheel afhankelijk van je eigen voorkeur en de voorkeur van de bewoner. De inzet van vrijwilligers zal in overleg met de bewoner (en eventuele vertegenwoordiger) worden bepaald. Ook hierbij is de eigen regie van de bewoner richtinggevend en heeft de inzet een meerwaarde.

Het overleggen van een geldige Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) passend bij de doelgroep is verplicht. De kosten hiervoor worden door Woongewoon vergoed. We werken met een vrijwilligers overeenkomst en er is een huishoudelijk reglement.

Mocht je geïnteresseerd zijn, stuur dan een korte motivatie met CV naar: contact@stichtingwoongewoon.nl.